5 redenen om kritisch te zijn bij kledinglabels kiezen

Ben je kledingontwerper of kleermaker? Verkoop je zelfgemaakte kleding en accessoires of wil je dat anderen je producten verkopen? Zorg dat je de juiste kledinglabels of naametiketten kiest! 5 redenen waarom je goed moet opletten bij het kiezen van labels. 

1. Labels zijn onderdeel van je merk

Kledinglabels zijn een belangrijk detail als het gaat om de uitstraling van je merk. 

Bij prachtig ontworpen kleding of accessoires horen unieke labels van goede kwaliteit. Mooie labels die je kunt personaliseren geven je items net dat beetje extra, meer dan een standaard kledingetiket. 

2. Met waslabels genieten mensen langer van je items

Je wilt natuurlijk dat mensen zo lang mogelijk van je items kunnen genieten. Gebruik daarom onderhouds- en waslabels die je goed kunt bevestigen én die duidelijke onderhoudsinfo bevatten die niet vervaagt na een paar wasbeurten. Met onderhoudslabels weten mensen op hoeveel graden ze het kledingstuk kunnen wassen, of ze het kunnen strijken of naar de stomerij moeten brengen. 

De waslabels die je kiest moeten: 

  • aangenaam aanvoelen op de huid
  • niet opvallen of uitslag veroorzaken 
  • informatie bevatten die ook na veel wasbeurten nog goed te lezen is.

3. Textiellabels met duidelijke info soms verplicht

Als je in Europa producten verkoopt die voor minstens 80% uit textiel bestaan, ben je verplicht om etiketten met informatie over de samenstelling van het textiel aan je producten te bevestigen. Dit staat in de Europese regelgeving voor de etikettering van textielproducten. De labels moeten aan de volgende zaken voldoen:

  • Informatie over de samenstelling van de stof in aflopende percentagevolgorde.
  • Duidelijke en leesbare tekst, inclusief uniforme letters (hetzelfde lettertype, dezelfde grootte en dezelfde stijl)
  • Duidelijke scheiding tussen de informatie over textielsamenstelling en andere informatie, zoals productverzorging.

Let op: Deze Europese regelgeving geldt niet voor zelfstandige kleermakers die hun op maat gemaakte textielproducten verkopen. Bekijk hier de Europese verordening voor de etikettering van textielproducten.

Tip Ook als je niet verplicht bent om labels met productinfo aan je items te bevestigen, is het handig om labels met duidelijke info over het gebruikte materiaal te gebruiken. Consumenten willen steeds vaker precies weten waar producten van gemaakt zijn.

4. Kriebelende etiketten kunnen irriteren

Als kledingetiketjes in een kledingstuk irriteren knippen mensen deze er vaak meteen uit. Zorg dus dat je een goede kwaliteit etiketten kiest die prettig zijn voor de gevoelige huid. Denk bijvoorbeeld aan fijngeweven kledingetiketten of speciale waslabels geschikt voor een gevoelige huid.   

5. Instrijklabels en stickers moeten goed blijven zitten

Instrijklabels en naamstickers zijn een goed alternatief als je geen zin hebt om labels vast te naaien. Zorg dat je instrijklabels en naamstickers kiest die goed blijven zitten, ook na een aantal wasbeurten. Verder is het belangrijk dat je dit soort labels op de juiste manier bevestigt. Kijk hier voor meer informatie over het bevestigen van kledinglabels. 

Conclusie

Kledinglabels zijn belangrijk voor je merk en je klanten. Kies daarom labels kiest die je kunt personaliseren, zodat ze passen bij jou en de items die je maakt. En kies etiketten die goed blijven zitten en niet irriteren. Kledingetiketten vallen misschien niet meteen op, maar alles draait om de details!