De geschiedenis van het Volkswagen busje

De geschiedenis van de VW camper bus gaat terug tot 1950 toen het concept van de VW Transporter werd bedacht. Pas later ontdekte men dat dit het perfecte voertuig was om om te bouwen tot een camper. Gedurende 6 generaties heeft de transporter zich ontwikkeld met een meer gestroomlijnd design, efficiëntere motoren en meer comfort binnenin. De originele campers hebben echter nog steeds een gepassioneerde en toegewijde aanhang en er is een hele cultuur opgebouwd rond de liefde van mensen voor deze klassieke vintage campers. Tijd om eens naar de geschiedenis te kijken van deze bus.

De Type 1 VW Kever, zoals de VW bus eigenlijk heet, was gebaseerd op een ontwerp van Porsche met de titel ‘Prototype 1’, vandaar dat hij bekend stond als een Type 1-auto. De eerste productie van de VW Kever was in 1945. 

In 1950 werd de Volkswagen T1 Transporter (beter bekend als de ‘Splitscreen’ of ‘Splitty) gemaakt op basis van een schets van de Nederlandse zakenman Ben Pon, na een bezoek aan de Volkswagen-fabriek. Pon’s schets was geïnspireerd op een auto die hij tijdens zijn bezoek had gezien en het zien van dit voertuig leidde tot een idee deze zou kunnen worden ontwikkeld tot een bedrijfsvoertuig.

alles over het Volkswagen busje

De T1 Transporter

T1 Transporters werden gebouwd in het Duitse Wolfsburg van 1950 tot 1956, waarna de productie werd verplaatst naar de nieuwe fabriek van Volkswagen in Hannover, dit vanwege de populariteit en de massale bestellingen. Het voertuig werd geleverd met een gespleten voorruit en bevatte door de jaren heen meerdere variaties. Dit omvat wijzigingen aan de Volkswagen luchtgekoelde motor, de gebruikte wielen, achterdeuren, laadvermogen en de grootte van de motorruimte. Schuifdeuren werden als optie toegevoegd vanaf 1964.

Er waren verschillende model opties voor de Transporter, waaronder; de Panel Van, Microbus (7-zits en 9-zits versies), Samba, Kombi, Ambulance, Pick-Up en Double Cab. Volkswagen stopte de productie van de T1 in 1967 in Duitsland, hoewel de productie in Brazilië tot 1975 werd voortgezet. De Volkswagen T2 werd tot 1979 in Duitsland gebouwd en Mexico zette de productie voort tot 1994.

geschiedenis van het Volkswagen busje

De T2 Transporter

Na het succes van de T1 introduceerde Volkswagen in 1967 de T2 Transporter (beter bekend als de ‘Bay Window’ of ‘Bay’) aan het publiek. De T2 zag de gespleten voorruit verdwijnen van de T1 en het voertuig was ook merkbaar groter en zwaarder dan de vorige Transporter.

Enkele van de upgrades waren een grotere motor, een 12 volt batterij/elektrisch systeem en een achterwielophanging op de halve as. Andere aanpassingen waren de 90° voordeuren, remschijven voor, nieuwe wielen met rem ventilatie, plaatsing van de voor knipperlichten en de toevoeging van zijbalken die gebruikt konden worden als opstapje bij het in- en uitstappen.

Volkswagen begon in 1979 met de productie van hun T3 (of T25 zoals het vaak wordt genoemd) Transporter en bracht de Transporter onder verschillende namen wereldwijd op de markt. In Europa stond hij bekend als de Transporter/Caravelle, Zuid-Afrika kende hem als de Microbus, terwijl Noord- en Zuid-Amerika hem kenden als de Vanagon. Opnieuw werd het voertuig groter en zwaarder in gewicht in vergelijking met de eerdere Type 2 Transporters. Het voertuig zelf was zichtbaar vierkanter dan eerdere versies.

geschiedenis van de T1 Volkswagen

De T3 Transporter

Tijdens de productie van de T3 werd de Westfalia Camper door Volkswagen op de markt gebracht als een ombouw optie met een spoelbak, oven, koelkast en uitklapbaar dak. Er waren veel functies beschikbaar voor de T3, waaronder; airconditioning, stuurbekrachtiging, verwarmde spiegels en nog veel meer. De T3 Transporter had grotere schijfremmen voor en grotere trommels achter dan eerdere Type 2’s. Er was ook een olievulbuis voor de motor achter de kentekenplaat. De productie in Duitsland stopte in 1990, maar ging door tot 1992 in Graz/Oostenrijk en tot 2002 in Zuid-Afrika.

De geschiedenis van het Volkswagen busje

De T4 Transporter

Na het succes van eerdere Transporters begon Volkswagen in 1990 met de productie van de T4. Het busje had een watergekoelde motor voorin het voertuig, waardoor het de eerste Volkswagen Transporter was die dit had. Volkswagen bracht de T4 op de markt als de Eurovan in Noord-Amerika waar de Transporter erg populair was. Deze Transporter van de vierde generatie werd geleverd met een reeks opties, waaronder:

– Standaard of hoog dak

– Schuifdeur aan passagierszijde of beide

– Kort of Lange neus aan de voorkant van het voertuig (de langere neus maakt de installatie van een V6-motor mogelijk)

– Permanent 4WD-systeem.

– De productie van de T4 duurde tot 2003 na een succesvolle 13 jaar op de markt, grotendeels omdat het een zeer populair basisvoertuig was voor het bouwen van campers.

alles over de geschiedenis van de T1 Volkswagen

De T5 Transporter

Hoewel de T5 in 2002 werd gelanceerd, begon de productie voor de bestelwagen pas in 2003. De bestelwagen was wereldwijd beschikbaar, met uitzondering van de Verenigde Staten vanwege de 25% extra belasting op de invoer ervan. Het busje was verkrijgbaar in een breed scala aan varianten, waaronder voertuigen met korte wielbasis en lange wielbasis met optionele lage, gemiddelde en hoge daklijnen.

T5 Transporters waren verkrijgbaar in verschillende configuraties zoals de Van, Minibus, Single-cab, Double-cab, Drop side of Chassis Truck. Hij was ook verkrijgbaar als personenwagen met verschillende zitmogelijkheden, ook wel bekend als de Shuttle, Kombi, Caravelle en Multivan. 

Lees ook: Tips om je vintage caravan op te knappen