De kosten van het importeren van een auto

Steeds meer mensen kiezen ervoor om een auto uit Duitsland importeren. Waar dit vroeger vaak om oldtimers ging uit bijvoorbeeld de Zuid-Afrika, de Verenigde Staten of Brazilië worden er tegenwoordig ook veel auto’s uit Duitsland en andere EU landen geïmporteerd. Het maakt niet uit, waar de auto vandaan komt, het invoeren brengt altijd kosten met zich mee. Om hier een duidelijk beeld van te krijgen voor je een auto gaat importeren, zetten wij die kosten hieronder voor je op een rijtje.

auto importeren duitsland

De BPM berekenen aan de hand van verschillende factoren

Of de auto nu uit de EU komt of van daarbuiten, de BPM zul je altijd moeten betalen. Het berekenen van de import BPM is gebaseerd op verschillende factoren, maar wordt in de basis berekend over de gecombineerde Co2 uitstoot, die weer verrekend kan worden met de leeftijd en taxatie- of marktwaarde. Deze BPM kan dan ook op verschillende manieren berekend worden, let erop dat je de gunstigste manier neemt en verdiep je hier in. je kunt namelijk maar één keer BPM aangifte doen. Maak je een fout, dat kost je dat geld.

Kosten invoerrechten gebaseerd op leeftijd

Bij de invoering van de auto in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. Als de auto jonger is dan 30 jaar, dan is dat 10% van de aanschafprijs en vervoerskosten, is de auto ouder dan 30 jaar, dan betaal je alleen de 6% BTW en geen invoerrechten. 

Het betalen van de BTW

Over het algemeen betaal je bij het importeren van een auto binnen de EU geen BTW. Dit omdat deze al is betaald bij de aanschaf in het land van herkomst. Het is echter wel zo dat als de auto jonger is dan 6 maanden en minder dan 6000 km op de teller heeft staan, dat de belastingdienst de auto als nieuw kan inschalen, waardoor je alsnog de BTW moet betalen. Komt de auto van buiten de EU, dan moet je altijd de BTW betalen. Let op, want je betaalt dan 21% over de aanschafprijs, de invoerrechten en de transportkosten. Is de auto ouder dan 30 jaar, dan betaal je 6% BTW.

Het op kenteken zetten

Als de auto uit het buitenland komt, zal hij een Nederlands kenteken moeten krijgen en om dit te kunnen regelen, moet de auto door de RDW gekeurd worden. Voor een auto die van binnen de EU komt gaat dit vrij makkelijk en hoeft het niet veel te kosten, meestal zo’n €110. Komt de auto van buiten de EU, dan zijn deze kosten een stuk hoger. Het beste kun je op de site van de RDW kijken wat deze zijn.