Een oudere bus ombouwen tot vintage camper is voor veel mensen een droom. Vaak wordt er echter niet aan begonnen omdat er zoveel bij komt kijken. Met welke stappen moet je allemaal rekening houden en wat gaan de totale kosten zijn? Dat ligt natuurlijk helemaal aan je eisen en wensen. Nu hebben wij hier net een oude Mercedes Benz 508 bus van een brandweer wagen omgebouwd naar een camper. Hieronder onze bevindingen en waar we tegenaan liepen.
Goede planning
Als je van een bus een camper gaat bouwen is een goede planning van je verbouwing essentieel om de kosten laag te houden. Het komt vaak voor dat de goedkoopste leverancier langere levertijden heeft dan de duurdere optie. En wachten op een levering zodat je verder kunt is natuurlijk zonde. Het beste begin je dan ook met een duidelijk plan. Zo krijg je een goed inzicht in de kosten en in het project an sich.
Maak een bouwplan
Voordat je ook maar begint met het optillen van een hamer of zaag is het belangrijk een bouwplan te hebben. In jouw bouwplan heb je samen met het budget de voorzieningen bepaald. Probeer dan ook in het plan de volgende onderdelen te verwerken: budget, ramen, isolatie, plaatmateriaal, woonruimte, dakhoogte, indeling (schets), bagageruimte en de elektra.
Het strippen van de bus
Dan, het klussen zelf. De allereerste stap die je zult gaan maken is het strippen van je bus. De originele inhoud zul je moeten verwijderen wil je jouw bus helemaal naar je zin kunnen ombouwen. Bij nieuwere bussen zul je na het strippen een metalen bodem en wanden over hebben. Waar je vervolgens de opbouw op kunt maken. Wanneer je zoals ons een oudere/oldtimer bus koopt, betekent dat je na het strippen door het chassis heen de grond kunt zien en dus zelf een bodem moet maken waar je de opbouw op kunt doen. Belangrijk is dus om die bodem helemaal kaal te schuren, al het roest eruit te snijden en vervangen met nieuw plaatmateriaal. Doe dit allemaal zo goed mogelijk, want dit is de basis waar je op gaat bouwen.
Een andere goede basis van je bus ombouw begint bij het schoonmaken en ontvetten van de ondergronden. Niet het leukste taakje, maar wel een belangrijk punt.
Schoonmaken en ontvetten
Je wilt natuurlijk voorkomen dat er iets begint te rinkelen of begint te stinken tijdens het rijden. Ook zullen materialen die je schoongemaakt en ontvet hebt beter hechten.
Roest behandelen
Voorkomen van roest is echt beter dan dat je het naderhand moet behandelen.
Heb je toch een aantal roestplekken dan zul je deze moeten behandelen. Kleine roestplekken moet je eerst licht op schuren totdat alle roest weg is en daarna behandelen met metaalverf. Wanneer er een gat in je carrosserie zit, of nog erger in je chassis, dan zal het geroeste deel vervangen moeten worden en een nieuw stuk erin gelast moeten worden. Het is dan verstandig dit te laten doen door een specialist.
Genoeg ramen
Een extra dakraam of zijraam dat open en dicht kan is erg handig. Een goede luchtcirculatie in je bus is fijn om vocht te bestrijden en daarnaast is het fijn om ramen open te kunnen zetten als het warm is. Wij hebben gekozen voor een dakraam, omdat we in het dak nog geen ramen hadden. Nu daar ook een raam zit dat we open kunnen klappen, kunnen we ramen in de zomer tegen elkaar open zetten, waardoor er een frisse wind door de bus komt.
Isoleren is noodzaak!
Het is verstandig om je bus te isoleren. Op deze manier wordt hij in de zomer niet enorm warm en in de winter niet heel koud. Voordat je echter begint met isoleren is het handig om gewenste installaties zoals ’n airco al te plaatsen. Zo plaats je niet onnodig isolatiemateriaal. De meest gekozen optie voor een airco in een camper-bus is een airco voor in het dak. Ruimtebesparing is hier een belangrijke reden voor. Je hebt echter ook airco’s die in een bankje of in de bagageruimte passen. Deze kun je natuurlijk in je bus plaatsen na het bouwen van je camper. Een airco heeft ook de mogelijkheid om te verwarmen en zodoende hoef je dus niet per se een verwarming aan te schaffen.
Keuze van de kachel
Wanneer je veel op campings aan een stroompaal zult gaan staan dan kun je wellicht het beste kiezen voor een elektrische kachel. Zo heb je geen last van het hoge energieverbruik. Wil je echter veel ‘vrij’ staan, dan is een kachel op gas of diesel een slimmere keuze. Als je een grote bus hebt en veel in de wintermaanden zult reizen. Dan kun je wellicht beter kiezen voor een diesel kachel. Deze kun je onder een bankje of in de bagageruimte plaatsen. Heb jij een bus die op diesel rijdt? Dan kun je ook een dieselkachel aansluiten op de tank van je motor.
Plan voor de elektra
Voordat je begint met het bouwen van je bus camper is het belangrijk een plan te hebben hoe je jouw elektra gaat aanleggen. Van te voren hebben wij de elektra leidingen aangelegd, zodat ik aan het einde makkelijk kabels kon trekken van voor naar achter en van boven naar beneden. Op deze manier zijn je kabels ook beter beschermd en oogt het naderhand een stuk mooier omdat deze zijn weggewerkt.
Het inrichten
Als je al deze basiselementen hebt uitgewerkt, kun je aan het leuke gedeelte beginnen: het inrichten. Dit kan natuurlijk op tal van manieren en is helemaal afhankelijk van je smaak. Online is hier heel veel informatie over te vinden en op Facebook bestaan er verschillende groepen voor het zelf bouwen van een (vintage) camper. Hier kun je veel inspiratie op doen, en kom je er even niet uit dan kun je hier je vraag stellen.