Vintage Cars: Volkswagen T1

Begeerde bus: Volkswagen T1

De eerste die VW’s uit Duitsland importeerde was de Nederlander Ben Pon. In 1947 bezocht hij de fabriek in Wolfsburg en daar zag hij een op de Kever gebaseerde transportauto voor intern gebruikt. Achterop zijn sigarendoos schetste Pon een busje en dat zou een jaar later het uitgangspunt voor VW worden om een bus te gaan bouwen. Op een ladderchassis kwam een zelfdragende carrosserie en zo kon in maart 1950 de productie van het Typ 2 (1 was de Kever) beginnen.

De Transporter kreeg een eigen serieaanduiding met de eerste letter T plus een volgnummer, dus 1 voor de eerste generatie. De bestuurder zat recht boven de vooras en dat was voor een bus vrij uniek, want alleen Citroën had iets dergelijks: de later HY genoemde TUB. Maar vele fabrikanten namen het concept gretig over. De laadvloer was niet vlak omdat de motor achterin lag, net als bij de Kever waarop de bus gebaseerd was. Na zes jaar opende VW een nieuwe fabriek in Hannover om de Volkswagen T1 exclusief te bouwen.

Eerste wijzigingen

De Volkswagen T1 onderging vroeg in 1955 zijn eerste update. De carrosserie was behoorlijk veranderd en boven de voorruiten – ja, meervoud want de spijltjesbus had er twee – kwam een luifel met luchtroosters. De motorklep en dus ook het motorcompartiment werden lager geplaatst opdat er materialen met een grote lengte meegenomen konden worden. Heel wat ambachtsmensen hadden namelijk in die jaren vijftig de multifunctionele Volkswagen T1 ontdekt als bedrijfsauto. De viercilinder boxermotor motor volgde de evolutie van de Kever. Vanaf de introductie van de bus groeide het motorvolume en het vermogen nam toe van 25 pk tot 53 pk in de jaren zestig.

Ontwikkeling

De eerste modellen van de Volkswagen T1 heetteen T1a. De T1b had een langere daklijn boven de voorramen en een kleinere motorruimte. De T1c van ’63 had een bredere achterdeur en later dat jaar werd dat een schuifdeur. Verder had de klant buiten Europa de keuze om een Deluxe model te kopen met vijftien in plaats van elf ramen. Naast de dichte bus kwam er een pick-up met een enkele cabine of een dubbele. Verder verscheen er een camper en die werd ook door de firma Westfalia geleverd. Ook kwamen er legio bedrijfsuitvoeringen op de markt: van brandweerbus tot groentewagen. De momenteel meest geliefde Bulli –zoals de bus in eigen land werd genoemd – is de Samba, een personenbus met 21 of 23 ramen, verchroomde lijsten, een uitgebreid dashboard en standaard een canvas open dak. De spijltjesbus werd in 1967 afgelost door de T2, die een panoramische voorruit kreeg. Maar de VW fabriek in Brazilië leverde de Volkswagen T1 in zijn oervorm met spijltjes nog tot in 1975.

volkswagen t1b
volkswagen t1b
volkswagen t1c
volkswagen t1c
volkswagen t1
volkswagen t1 Samba

Vintage bus

De bus is de laatste vijftien jaar enorm populair geworden en dat is aan de prijzen te zien. Twee jaar geleden bracht een Samba in de VS bijna $200.000 op. In Europa liggen de prijzen wat lager maar nog altijd erg hoog. Het is dan ook een iconische auto die oersterk is en zeer karakteristiek.